Przejdź do treści

CITAVI - nowe narzędzie do porządkowania wiedzy

Biblioteka Uniwersytecka udostępnia swoim użytkownikom (pracownikom i studentom UWr) nowy produkt - program bibliograficzny CITAVI

Citavi to nie tylko program bibliograficzny, lecz uniwersalne narzędzie do porządkowania wiedzy dla różnego typu badaczy. Jest ono pomocne na każdym etapie pisania pracy naukowo - badawczej: od tworzenia planu, poprzez poszukiwania w Internecie, pracę ze źródłami, porządkowanie wiedzy, czy wreszcie - przygotowanie rękopisu.
Citavi składa się trzech modułów: edytora bibliograficznego, organizatora wiedzy oraz terminarza zadań. Pierwszy moduł służy do gromadzenia wszelkiego rodzaju danych bibliograficznych; drugi do zarządzania notatkami, cytatami, a nawet ilustracjami, które się wykorzystuje w pracy; zaś trzeci to planer, w którym można zapisywać swoje cele, zadania czy ważne terminy.
Program Citavi pozwala na obsługę 35 typów publikacji, tak że można opisać w odpowiedni sposób niemal każde źródło. Program umożliwia przeszukiwanie ponad 4000 baz danych, katalogów i bibliotek w wielu krajach, w tym m.in. WorldCat, czyli największą bazę bibliograficzną na świecie. Sukcesywnie dodawane są także polskie katalogi. Ostatnio został do niej dodany katalog online Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu oraz bazy: Baza Publikacji Pracowników UWr. oraz Katalog mikrofilmów. Wystarczy wpisać numer ISBN lub inny identyfikator tytułu i program pobiera automatycznie wszystkie niezbędne dane bibliograficzne, oraz słowa kluczowe, dostępność w wybranych bibliotekach, streszczenia, a nawet skan okładki. Dzięki tzw. Pickerowi, wtyczce dla Internet Explorera oraz Firefoksa, można pobrać informacje o książce poprzez jedno kliknięcie.
Wbudowana w program przeglądarka PDF pozwala zaznaczać i kopiować tekst, dzięki czemu użytkownik zdobywa wgląd w dołączone do projektu pracy - pliki. Do przygotowywanej pracy można dodawać fragmenty książek i artykułów w taki sposób, że nie przytrafią się cytaty, bez podania ich źródła. Dzięki ponad 1000 stylów cytowania można przygotować profesjonalnie sformatowany artykuł dla tysięcy czasopism na świecie.
Citavi pomaga osiągnąć lepsze wyniki osobom pracującym w oparciu o wiedzę w dowolnej dziedzinie naukowej, nad dowolnym projektem lub w ramach dowolnego zespołu. Organizer wiedzy pozwala w prosty sposób utworzyć strukturę dokumentu, podzielić materiał badawczy, stosując nawet bardzo skomplikowany system kategorii lub uporządkować notatki z kilku lat badań. Dzięki Citavi można zgromadzić setki cytatów, ocen, komentarzy i własnych przemyśleń w jednym miejscu, zachowując przy tym nienaganny porządek. Do projektu pracy można dołączyć pliki w dowolnym formacie, w tym także graficzne oraz audio i wideo.
Już nigdy termin złożenia artykułu, pracy lub książki nie zaskoczy badacza na dzień przed oddaniem! Terminarz zadań przypomni mu nie tylko o ważnych wydarzeniach i etapach pracy, ale także o zrobieniu kopii ksero, zamówieniu niezbędnych tytułów i innych, wydawałoby się drobnych sprawach. Każdemu zadaniu można nadać odpowiedni priorytet, kategorię i stan realizacji. Można tworzyć zadania dla całego projektu prac oraz związane tylko z jednym, konkretnym tytułem.
W wersji zespołowej Citavi Team, każdy z użytkowników ma dostęp do wspólnego zasobu, np. artykułów, aktów prawnych, patentów lub umów, który może uzupełniać w tym samym czasie co inni członkowie grupy. Jest to idealne rozwiązanie dla grup badawczych, organizacji pozarządowych, firm i urzędów.
Oprócz tego jest to także świetne narzędzie do zarządzania domową biblioteką. Ułatwia przy tym jak najlepsze wykorzystanie wszelkich mediów: obrazów, dźwięków, tekstów, stron internetowych, własnych plików, zbiorów i innych zasobów.

Więcej informacji na http://www.citavi.com
[2012-03-21]